Karjalohjan terveysasemaa eli terveys- ja neuvolapalveluita ollaan LUVN:in palveluverkkostrategian mukaisesti lopettamassa maaliskuun 2026 lopussa. LUVN on jo todennut, tässä ei ole kyse säästöistä, vaan tästä strategiasta, jossa palveluja halutaan keskittää. Palvelut ovat näillä tietoa etääntymässä hankalasti kuljettavaan Pusulaan, jonne ei ole täältä julkisia kulkuyhteyksiä. Elintärkeiden palveluiden häviäminen paikkakunnalta on tulossa meille karjalohjalaisille erittäin kalliiksi. Taloudellisessa mielessä 1400 asukkaan matkakustannusten nousua isompi asia on se, mitä tulee tapahtumaan karjalohjalaisten kiinteistöjen ja talojen arvoille.
Karkeaa laskelmaa:
Karjalohjalla lienee noin 800 vakituiseen asumiseen soveltuvaa asuinkiinteistöä. Taloja on Karjalohjalla kalliita ja vähemmän kalliita; keskimääräisen talon nykyinen markkina-arvo lienee ehkä 170.000 euroa. Siten vakituisista asunnoista koostuvan asuntomassan kokonaisarvo on Karjalohjalla (800 x 170.000 euroa =) noin 136 miljoonaa euroa. Mikäli keskeiset palvelut (terveyspalvelut, neuvola, apteekki) poistuvat Karjalohjalta, tämän menetyksen myötä varsinkin lapsiperheiden halukkuus Karjalohjalle muuttoon vähenee elämän täällä hankaloituessa. Tämä näkyisi pienellä viiveellä muilla sektoreilla eli myös Karjalohjan koulun ja päiväkodin toiminnan vaarantumisena. Karjalohjan asuinalueen vetovoiman hiipuessa kiinteistöjen myyntiarvosta voi hyvinkin kadota 30%. (Tiedossa on, että palvelujaan ja asukkaitaan menettäneellä maaseudulla on koettu huomattavasti rajumpiakin pudotuksia, esim. Satakunnan, Keski- ja Itä-Suomen maaseutupaikkakunnilla jopa 70%.)
A) Yhden karjalohjalaisen talon nykyisestä keskimääräisestä 170.000 euron arvosta 30 %:n arvonmenetys tarkoittaisi keskiarvona 51.000 euron hinnanpudotusta/talo.
B) Kokonaisuutena: 800 karjalohjalaista asuinkiinteistöä x 51.000 euron arvonmenetys/kiinteistö tarkoittaa yhteensä 40,9 miljoonaa euroa pois karjalohjalaisten asukkaiden kokonaisvarallisuudesta. Tämä olisi suhteettoman kallis paukku karjalohjalaisille verrattuna siihen, mitä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue yrittää säästää Karjalohjan terveysaseman lakkauttamisella.
C) Mikäli kyseinen yhteensä 40,9 miljoonan euron kiinteistöjen arvon menetys jaetaan kaikkien vakituisesti Karjalohjalla asuvien 1400 asukkaan kesken, jokainen karjalohjalainen köyhtyisi keskimäärin lähes 30.000 euroa.
Voi tietysti ajatella, ettei koskaan myy rakasta kotiaan, mutta kenties lapset tai lapsenlapset jonain päivänä yrittävät myydä. Mikäli arkielämä Karjalohjalla pian hankaloituu liikaa, tämä tulee näkymään karjalohjalaisten asuntojen kysynnän hiipumisena ja hintojen pudotuksena. Kuten olemme muualta jo kuulleet uutisoitavan, tämä tarkoittaa myös pankkien luotonannossaan määrittelemien vakuusarvojen heikkenemistä eli remontti- ja asuntoluottojen saamisen huomattavaa vaikeutumista. Asukkaiden intressissä lienee, että Karjalohjan asunnoilla olisi vastaisuudessakin järkevää vakuusarvoa pankkien luotonannon näkökulmasta. Useimmille karjalohjalaisille oma asunto on suurin ja tärkein varallisuuserä.
Karjalohja on karjalohjalaisille rakas paikkakunta. Karjalohjan elinvoimaisuuden ylläpitämien on meille tärkeä asia. Jos me karjalohjalaiset emme nykytilanteessa toimi yhdessä päättäväisesti Karjalohjan elinvoiman puolesta, se on varmuudella myös taloudellisesti kallein ajateltavissa oleva vaihtoehto. Karjalohjalaisten kannattaa yhteisesti panostaa siihen, että uhkakuvat eivät toteudu ja elintärkeät palvelut saadaan tavalla tai toisella säilytettyä paikkakunnalla.
Näistä syistä me karjalohjalaiset olemme perustaneet Karjalohja ry:n, jonka tehtävänä on puolustaa Karjalohjan elinvoimaa ja asuinalueemme elinkelpoisuutta karjalohjalaisten yhteisin voimin. Yhdessä olemme paljon vahvempia. Mikäli koet Karjalohjan asian tärkeäksi, pyydämme sinua ensi töiksesi liittymään Karjalohja ry:n jäseneksi. Jäsenmaksu on 20 euroa vuodessa. Karjalohja ry:n kotisivut ja jäsenhakemus ovat osoitteessa www.karjalohja.fi.
Karjalohja ry:n järjestämä asukastilaisuus veti sankan joukon meitä karjalohjalaisia Seurojentalolle. Illan pääesiintyyjäksi kutsuttu kaupunginjohtaja Petra Ståhl kertoi lyhyesti kaupungin uudesta strategiasta ja hankkeista, mutta tärkeintä kaupunginjohtajan mukaan oli kuunnella karjalohjalaisten toiveita ja viedä niitä eteenpäin kaupungin hallinnolle.
Tästä syntyikin vilkas keskustelu, jossa esiin nousivat muiden muassa kaavoitusasiat, joihin karjalohjalaisilla olikin paljon toiveita. Samoin vuokra-asuntojen puute todettiin isoksi ongelmaksi alueen väestön kehitykselle, tulijoita kyllä olisi. Esille nousivat myös ekologiset periaatteet rakentamisessa ja hankkeiden toteuttamisessa, esimerkkinä Länsirata, jonka Lohjan kaupunginvaltuusto lopullisesti Lohjan osalta hyväksyi.
On pidettävä erittäin hyvänä asiana, että kaupunginjohtajalla on tahto kuunnella meitä kylien asukkaita. Pidetään tämä nyt alkanut yhteistyö positiivisessa vireessä jatkossakin ja kehitellään sitä hyvässä yhteistyöhengessä.
Informaatioluonteisessa avoimessa syyskokouksessa Karjalohja ry esitteli toimintasuunnitelmiaan ensi vuodelle. Yhdistyksen toimintakykyiseksi laajennettu hallitus esiteltiin karjalohjalaisille ja lähitulevaisuudessa hallituksen jäsenten esittelyt löytyvät verkkosivuiltamme Karjalohja ry -linkin alta.
Terveyspalveluiden jatkumisella hyvät näkymät, mutta töitä on tehtävä
Toinen illan pääaihe oli terveysaseman kiinteistön lunastaminen Lohjan kaupungilta. Tätä Karjalohja ry on valmistellut jo pidemmän aikaa ja vastaanotto Lohjan kaupungin päättäjien keskuudessa on ollut hyvä. Asiaan liittyy kuitenkin monia epävarmuutta tuovia seikkoja ja tiukka aikataulu.
Hankkeen eteenpäin viemiseksi yhdistys muodostaa työryhmän, jossa yhdistyksen edustajien lisäksi on mukana asiasta vastaava Lohjan virkahenkilö ja toiveena on myös, että saadaan mukaan myös LUVN:ilta asiaan liittyvä virkahenkilö. Tämä olisi tärkeätä, että tässä kiireisessä aikataulussa pystytään ottamaan oikeat askeleet oikeaan aikaan.
Illan puhujana ollut Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja Länsi-Uudenmaan aluehallituksen jäsen Mikko Piirtola totesi, että meillä on kaikki mahdollisuudet saada ammatinharjoittajalääkäri tänne Karjalohjalle, jos vaan saadaan tilat järjestymään. Terveysasemakiinteistön saattaminen karjalohjalaisten haltuun saa myös laajaa kannatusta kaupungin päättäjien keskuudessa, eikä sille nähdä mitään esteitä. Erityisesti nostettiin myös esille, että karjalohjalaisten pitkään kestänyt aktiivisuus asiassa on suurelta osalta ollut tätä kehitystä mahdollistamassa.
Toiveissa siis on, että terkkaripalvelut jossakin muodossa meillä vielä jatkuvat. Karjalohja ry tekee töitä nyrkit savessa sen puolesta, tulevaisuus näyttää mihin karjalohjalaisten aktiivisuus vielä yltää.
Tervetuloa tapaamaan uutta kaupunginjohtajaa ja terkkarikiinteistön hankintasuunnitelmat ovat myös esillä.
Klo 19.00 yleinen tilaisuus, jossa kaupunginjohtajaPetra Ståhl tulee kuuntelemaan Karjalohjalaisten toiveita ja vie terveisemme kaupungin hallinnolle.
Yleisen tilaisuuden jälkeen Karjalohja ry:n esittäytyminen ja syyskokous. Kokouksessa esitellään terkkarikiinteistön hankintasuunnitelma, käsitellään sääntömääräiset asiat ja täydennetään hallitus. Käynnistämme useita asioita kovalla tahdilla ja siksi tarkempi asialista julkaistaan myöhemmin julkasuajankohtana yhdistyksen jäseneksi ilmoittautuneille. Tule mukaan, meitä on jo nyt yli 50 ja määrä kasvaa koko ajan!
Aluetoimikunnan järjestämä Terveysaseman tulevaisuus-ilta kiinnosti karjalohjalaisia suuresti, Seurojentalolle oli kokoontunut noin 180 kuulijaa, mikä on noin 14% koko Karjalohjan väestöstä. Aihekin on tärkeä, terveysaseman tulevaisuudella on suuri merkitys koko kylän elinvoimalle.
Tilaisuudessa oli kutsuttuina puhujina Lohjan kaupunginvaltuuston pj. Mikko Piirtola (kok) sekä valtuuston jäsenet Taina Lackman (sd), Birgit Aittakumpu (vas.) ja Kirsi Ferin (kesk) sekä LUVN:in aluehallituksen jäsen Pekka Räsänen.
Lisäksi maalaislääkärin toimintaa ja toimintaedellytyksiä valottivat Kiskon jo eläköitynyt lääkäri Lauri Rantala ja nykyisin toimiva lääkäri Valtteri Norkola.
Tilaisuuden alusti Mikael Lehtonen, joka kertoi Aluetoimikunnan roolista terveysasemaprojektissa ja Jussi Leppänen, joka esitteli Karjalohja ry:n ja sen toiminnan tarkoitusta ja kytkeytymistä terveysasemahankkeeseen. Keskustelun juonsi ja moderoi Mikael Lehtonen.
Salissa kuultiin hyviä puheenvuoroja.
Mikko Piirtola totesi, että terveysaseman kiinteistö jää vaille käyttöä, ja että Lohjan täytyy siitä luopua. Samaan hengenvetoon hän kannusti kyläläisiä ottamaan se käyttöön terveyspalveluiden alustaksi. Lohjan kaupungilta saattaisi löytyä järkevä ratkaisu tähän.
Pekka Räsänen toi terveiset LUVN:in aluehallitukselta ja kertoi, että ensi viikon LUVN:in valtuustossa hyväksytään kirjaus, jonka mukaan ammatinharjoittaja lääkäri voi työskennellä hyvinvointialueella myös muualla kuin varsinaisissa terveysasema kiinteistöissä. Tämä mahdollistaa ratkaisun, jolla lääkäripalvelut voisi olla saatavilla myös Karjalohjalla. Tällä hetkellä ainakaan ei ole mitään esteitä sille, etteikö se olisi mahdollista.
Birgit Aittakumpu kertoi, että myös kaupungilla on tahtotila auttaa auttaa Karjalohjaa tässä asiassa. Keskustelua kaupungilla varmasti käydään siitä, miten terkkarikiinteistö saataisiiin mahdollisimman hyvään käyttöön ja että kaupunginvaltuutetut ja kaupunginhallitukskin etsivät ratkaisuja siihen, että tämä karjalohjalaisten hanke toteutuisi.
Taina Lackman totesi, että terveysaseman kiinteistö on kaavassa merkitty yleishyödyllisen palvelun kiinteistöksi, ja kaavamuutos on melko epärealistinen tavoite. Olisi hyvä, että kiinteistö jatkaisi nykyisessä käyttötarkoituksessaan.
Kirsi Ferin muistutti myös, että me karjalohjalaiset olemme terkkarikiinteistön jo kerran maksaneet omilla verorahoillamme. Kuntaliitoksessa se siirtyi ilmaiseksi Lohjan kaupungille. Olisi eettisesti arveluttavaa, että meidän pitäisi ostaa se takaisin. Tämä on hyvä ottaa huomioon, kun kaupungin kanssa neuvotellaan.
Kiskon jo eläköitynyt lääkäri Lauri Rantala ja VARHA:n palveluksessa oleva nykyinen lääkäri Valtteri Norkola valottivat, kuinka kohtuullisilla kustannuksilla lääkäripalveluita voi maaseudulla järjestää.
Kaikki esiintyjät olivat sitä mieltä, että aktiivisuus täällä Karjalohjalla on sekä huomattu, ja että sillä on suuri merkitys asian tulevaisuuden kannalta.
Kaiken kaikkiaan tilaisuus oli varsin valaiseva ja loi pitkästä aikaa uskoa siihen, että me täällä Karjalohjallakin voisimme jossakin muodossa terveyspalvelumme säilyttää, kunhan aktiivisesti toimimme sen puolesta.
Karjalohja ry on perustettu kehittämään ja vaalimaan kylämme elinvoimaa. Haluamme kutsua mukaan kaikki karjalohjalaiset, yritykset, yhdistykset, tuottajat, toimijat ja mökkiläiset!
Mitä enemmän meitä on mukana, sitä enemmän kylämme hyötyy.
Yhdistys haluaa toimia yhteistyössä kaikkien Karjalohjalaisten asukkaiden, mökkiläisten ja toimijoiden kanssa ja avata mahdollisuuksia kaikelle toiminnalle. Kuuntelemme mielenkiinnolla myös yhdistystemme tarpeita ja toiveita. Yrittäjien kanssa on jo hyvä yhteistyö aloitettu ja kaikki alueen tekijät, pienimmätkin, pääsevät esille sivuillamme. Tämä on se hiili, johon yhdessä puhaltaen varmistamme kylämme tulevaisuuden!
Toimimme avoimesti yhdistävänä tekijänä kaikille karjalohjalaisille ja Karjalohjan toimijoille.
Haluamme olla kaiken karjalohjalaisen toiminnan tukena ja tuottaa kanavia ja mahdollisuuksia yhteistoimintaan.
puolustamme oman kylän palveluita ja niiden kehittämistä yhdessä aluetoimikunnan kanssa.
vaikutamme toiminnallamme siihen, että Karjalohja on hieno paikka asua, elää ja tehdä työtä.
Tule mukaan rakentamaan Karjalohjan tulevaisuutta ja liity Karjalohja ry:n jäseneksi!
Jäsenmaksumme ovat varsin kohtuulliset, henkilöjäsenet 20€, yhdistysjäsenet 40€ ja yritysjäsenet 60€. Kannatusjäsenet ovat myös erittäin tervetulleita. Syksyn jäsenmaksut kattavat myös koko ensi vuoden.
Vaikka et ehtisi isommin osallistua, niin jäsenmaksusi on tärkeä tuki kotikylämme elinvoiman kehittämiselle.